poniedziałek, 22 marca 2021

W oczekiwaniu na Wielkanoc - propozycje aktywności dla dzieci

 

W OCZEKIWANIU NA WIELKANOC – PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI dla DZIECI

 


1.    „Przed Wielkanocą” – czytamy dziecku utwór Dominiki Niemiec i po wysłuchaniu jego treści rozmawiamy na jego temat, zadajemy dziecku pytania pomocnicze.

„Przed Wielkanocą”
Pomogę mamie upiec makowca i babkę.
Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.
Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.
Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?
Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,
zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.
Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,
od samego rana dom cały sprzątają.
Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta, pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

Przykładowe pytania do tekstu, które można zadać dzieciom:

·        O jakich świętach była mowa w wierszu?

·        Kto brał udział w przygotowaniu do świąt?

·        Co działo się podczas przygotowań?

·        Jak myślisz, jak czuło się dziecko?

·        Czy osoby z tej rodziny się kochają?

·        Jak ty możesz mi pomóc w przygotowaniach do świąt?

2. „Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna. Włączamy dziecku dowolny utwór muzyczny, do którego dziecko swobodnie się porusza. Na przerwę w muzyce, podajemy czynność po której wykonaniu oraz po włączeniu ponownie muzyki, dziecko porusza się dalej.

Przykładowe polecenia:

·        Ścieranie kurzu

·        Odkurzanie

·        Mycie okien

·        Mieszanie ciasta

·        Krojenie warzyw

·        Wieszanie prania

 

3. „Zagadki wielkanocne”

·        Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie.
Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to … (bazie).

·        Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka.
Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczaczek)

·        Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące.
Mogą też być czekoladowe to …. (zające).

·        Ma złociste rogi i kożuszek biały.
Nie biega po łące, bo z cukru jest cały. (baranek cukrowy)

·        Leżą w koszyczku pięknie ułożone.
W nich kolory i wzory mocno ozdobione. (pisanki)

4. „Jesteś królem” – osłuchanie z piosenką. Staramy się nauczyć dziecko słów piosenki. Po kilkukrotnym jej powtórzeniu uczymy do niej ruchów.
https://www.youtube.com/watch?v=ZDtFxPeLe8I )

Jesteś królem,                                      ( podnosimy prawą rękę do góry)
jesteś królem,                                      ( podnosimy lewą rękę do góry)
Królem jest Bóg /2x                            (trzymamy obie ręce w górze)
Podnieśmy wszyscy nasze serca,        (podnosimy do góry ręce ułożone w kształt serca)
podnieśmy wszyscy nasze dłonie,       (podnosimy obie ręce do góry)
Stawajmy przed obliczem Pana,         (krzyżujemy dłonie na klatce piersiowej)
wielbiąc Go  /2x                                  (podnosimy obie ręce do góry)

 

5. Zestaw ćwiczeń ruchowych

– „Skaczące pisanki” – dziecko staje na wyznaczonej linii i skacze obunóż do końca np. pokoju, korytarza.
– „Zające na łące” – dzieci wykonują zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce potem nogi) do wyznaczonego miejsca.
– „”Mówiąca pisanka” – dziecko staje na przeciwko rodzica. Rodzic rzuca piłkę do dziecka i wydaje polecenie np. rzuć, kucając; rzuć, siedząc; podskocz i rzuć, skacz na jednej nodze i rzuć.
– „Kaczuchy” – dziecko chodzi, naśladując kaczuszki (kaczy chód, machanie skrzydełkami i kuperkiem). Na koniec można z dzieckiem zatańczyć do melodii Kaczuszki.

 

6.  „Wielkanocne porządki” – ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – czytamy bądź opowiadamy bajkę logopedyczną i pokazujemy ruchy języka – dziecko te ruchy naśladują.

Pewnego dnia zajączek postanowił zrobić wielkie wielkanocne porządki. Najpierw umył dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po ich wewnętrznej stronie). Potem umył sufit (język przesuwa się po podniebieniu). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język przesuwa się po dnie jamy ustnej). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw zajączek umył je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wyprał firanki (przewracanie języka) i powiesił je na czyściutkie okienka (dotykanie językiem każdego górnego ząbka). Wreszcie umył schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wytrzepał dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół). Na koniec pootwierał wszystkie okna, by przewietrzyć dom. Do domu wpadł wiatr (dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami). W tak posprzątanym domu można z uśmiechem malować pisanki (szeroki uśmiech najpierw bez pokazywania ząbków, później z pokazywaniem zębów).

 

7. „Zajęcze rytmy” – układamy początek rytmu (np. różowy zajączek, niebieski zajączek, żółty zajączek), prosimy dziecko aby w tej samej kolejności ułożyło pozostałe zajączki. W tym celu można użyć innych przedmiotów np. spinaczy do prania. Pamiętajmy, że rytm układany przez dziecko musi być powtórzony co najmniej 3 razy.


8. „Wielkanocne liczenie” – przygotowujemy kilka patyczków, spinaczy lub możemy wykorzystać zajączki z poprzedniej zabawy albo możemy przygotować własną pomoc np. wyciąć jajka z papieru i tworzymy matematyczne historyjki.

Przykłady:

·        W koszyczku było 5 czekoladowych jajek. Przyszedł Jaś i zjadł 2 jajka. Ile pozostało w koszyczku?

·        Zajączek miał 3 pisanki. Kurczaczek przyniósł mu jeszcze 3 pisanki. Ile pisanek ma zajączek ?

·        Baranek spotkał na łące 1 zajączka. Po chwili przyszły jeszcze 4 zajączki. Ile zajączków spotkał baranek?

·        Ola miała 6 jajek, 4 z nich pomalowała farbkami. Ile jajek musi jeszcze pomalować ?

9. „Wielkanocne zwyczaje” – pogadanka na temat wielkanocnych tradycji.  Opowiadamy dziecku o malowaniu jajek, święceniu pokarmów, o tym co znajduje się w koszyczku oraz co znajduje się na świątecznym stole. Można włączyć dziecku Domowe Przedszkole. Link: 
https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

 

10. „Wielkanocny zajączek” – praca plastyczna. Do tego zadania będziemy potrzebować rolkę po papierze toaletowym, brązową farbkę, kartkę białą lub kolorową.  Rolkę po papierze dziecko maluje na brązowo i czekamy aż wyschnie. Na kartce rysujemy uszy dla zająca. Jeśli rysujemy na białej kartce prosimy dziecko aby pokolorowało lub pomalowało uszy, następnie wycina i przykleja je w górnej części rolki. Dorysowuje oczy, nos i zęby oraz dokleja wąsy z cienkich pasków papieru.

Przykład:

11. Pokoloruj według wzoru:



12. Połącz kropki

 




Zajączek do pobrania:
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/Bunny.pdf

 

 


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz